Allmänna kundvillkor
Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller för alla tjänster som utförs av något företag inom Piga nu AB-koncernen (”Piga”). För avvikelse från dessa villkor krävs en särskild överenskommelse mellan Piga och kunden.
Dessa allmänna villkor uppdaterades den 2025-03-24.
Pigas tjänster
Piga åtar sig att utföra städtjänster på ett fackmannamässigt sätt och med omsorg, enligt Pigas rutiner och policys.
Tjänsten utförs i enlighet med enskild överenskommelse mellan kunden och Piga.
Ändringar i tjänstens utförande
Om Piga behöver mer arbetstid vid ett enskilt tillfälle än vad som avtalats, ska Piga kontakta kunden för att ge kunden möjlighet att avbryta uppdraget. Om kunden inte går att kontakta senast 30 minuter innan avtalad sluttid, kommer Piga att slutföra tjänsten och debitera kunden per påbörjad halvtimme. Kunden ansvarar för att vara tillgänglig för kontakt under tjänstens utförande.
Om kunden däremot önskar lägga till tjänster utöver vad som är avtalat, kan Piga utföra sådana tjänster enligt särskild överenskommelse och enligt särskild timtaxa.
Om- och avbokningar
Kunden har rätt att avboka tjänsten eller ändra tidpunkten för tjänstens utförande senast kl. 07:00 samma vardag som tjänsten är planerad att utföras eller senast kl. 15:00 vardagen innan ett helguppdrag.
Meddelas avbokningen efter kl. 07:00 samma vardag eller efter kl. 15:00 vardagen innan ett helguppdrag, påförs kunden kostnaden för det aktuella uppdraget, motsvarande den avtalade tjänstens pris.
Om den avtalade kostnaden för ett enskilt uppdrag överstiger ett (1) prisbasbelopp, ska avbokning av uppdraget ske inom fem (5) dagar från den dag då uppdraget enligt avtal skulle ha påbörjats. Underlåtenhet att avbeställa inom angiven tidsfrist ger Piga rätt till ett vitesbelopp om 5 000 kronor från kunden.
Pigas åtaganden
Piga förbinder sig att påbörja tjänsten vid den avtalade tidpunkten, med en tillåten avvikelse på 30 minuter före eller efter den avtalade tidpunkten.
Den avtalade tiden för tjänstens utförande kan emellertid ändras av Piga på grund av bland annat operativa behov, såsom men inte begränsat till sjukdom eller oförutsedda händelser.
Piga åtar sig att meddela kunden om eventuella ändringar via SMS eller telefon så snart som möjligt, och den kommunicerade tiden anses då vara den nya avtalade tiden. Kunden ska omgående kontakta Piga om den nya tiden inte är genomförbar, varpå Piga kommer att sträva efter att anpassa sig till den ursprungliga tiden eller hitta en annan lämplig tidpunkt för tjänstens utförande. Uteblivet meddelande från kunden anses utgöra en accept av den ändrade tiden.
Piga innehar en ansvarsförsäkring som omfattar de tjänster som Piga tillhandahåller.
Piga är anslutet till kollektivavtal med Kommunal och Byggnads. All personal är försäkrad hos FORA och har även ingått sekretessavtal.
Piga åtar sig att upprätthålla nödvändiga säkerhetsrutiner och att förvara tillträdesinformation, såsom nycklar och koder, på ett säkert och konfidentiellt sätt, så att informationen inte kan härledas till kunden.
Kundens åtaganden
Kunden ansvarar för att inneha en hemförsäkring samt att sådan, och bostadens eller lokalens övriga försäkringar, gäller vid anlitandet av Piga.
Kunden ska tillse att Piga får tillträde till de utrymmen där Piga ska utföra den avtalade tjänsten, innefattande men inte begränsat till adress samt nyckel, port- och larmkod. Om kunden byter larm-, portkod eller motsvarande, som är nödvändig för Piga att känna till för att ha tillgång till utrymmena, ska kunden omgående underrätta Piga om detta. Om kunden brister i dessa avseenden, anses detta utgöra en sen avbokning, varvid Piga förbehåller sig rätten att debitera kunden kostnaden för den avtalade tjänsten.
Kunden ansvarar för att Piga har korrekt information om fastigheten där tjänsten ska utföras, inklusive kännedom om förhållanden som Piga behöver för att kunna utföra tjänsten på ett säkert arbetsmiljömässigt sätt.
Kunden måste minst två arbetsdagar innan tjänsten påbörjas meddela Piga om det finns särskilt värdefull eller känslig egendom i eller i anslutning till kundens bostad eller lokal, samt ge specifika instruktioner för tjänstens utförande, eller om vissa möbler ska eller inte ska flyttas. Kunden ansvarar för att skydda sådan egendom och ge tydliga instruktioner för att undvika skador.
Vid behov av att flytta möbler eller inredning för att utföra tjänsten, ansvarar kunden för att skydda dessa med lämpliga medel, såsom möbeltassar, för att undvika repor och skador. Piga friskriver sig från ansvar för skador om sådant skydd inte har använts.
Priser, RUT och betalningsvillkor
Tjänster som tillhandahålls av Piga debiteras per påbörjad halvtimme.
För varje uppdrag hos kunden tillkommer en ställtid på totalt tio minuter per person per arbetstillfälle, fördelat enligt följande:
- Fem minuter avser förberedelser för att påbörja uppdraget, räknat från det att personalen anländer till parkeringen i anslutning till kundens bostad eller lokal.
- Fem minuter avser avslutande åtgärder, räknat från det att uppdraget avslutas i kundens bostad eller lokal tills personalen är redo att lämna platsen vid kundens parkering.
Ställtiden utgör arbetstid och ska inkluderas i den totala arbetskostnaden som debiteras kunden.
Betalningsvillkor för Pigas fakturor är 30 dagar. Efter 30 dagar tillkommer en påminnelseavgift om 60 kronor. Vid obetalda fakturor lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten. I sådant fall tas RUT-avdraget bort och det fulla bruttobeloppet anmäls till Kronofogdemyndigheten.
Vid utebliven betalning har Piga rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.
Felaktigheter i en faktura eller annan betalningsanmaning från Piga måste reklameras av kunden senast på förfallodagen.
Piga är godkänd för F-skatt.
Om Skatteverket nekar RUT-avdrag eller om kunden har meddelat Piga felaktigt personnummer eller annan information för anmälan till RUT-avdrag, faktureras tjänstens fulla belopp utan RUT-avdrag. Kunden ansvarar för att skriftligen meddela Piga om förändringar som påverkar kundens möjlighet till RUT-avdrag, inklusive ändringar i personnummer eller skatteförhållanden.
Ersättning vid skada, fel i utförd tjänst samt reklamation
Om skada på kundens egendom skett på grund av Pigas oaktsamhet, kan kunden ha rätt till ersättning med ett belopp motsvarande marknadsvärdet på en likvärdig produkt med åldersavdrag.
Piga ansvarar inte för att köpa eventuell ersättningsegendom eller för att reparera skadad egendom, eller för kostnader hänförliga därtill.
Skadan ska anmälas inom 24 timmar efter avslutad tjänst. Om anmälan inte har framförts inom denna tidsfrist, går kunden miste om rätten att göra gällande påföljder för skadan. Ersättning kan aldrig erhållas för annat än styrkta skador. Det är kunden som ska styrka skadan.
Om kunden har överlämnat sin nyckel till Piga att förvara och nyckeln försvinner, ersätter Piga kostnaden för cylinderbyte samt tillhörande ny nyckel.
Om kunden vill reklamera en tjänst utförd av Piga ska reklamationen framföras till Piga inom 24 timmar efter avslutat arbetstillfälle via mejl till info@piga.nu. Om klagomål inte har framförts inom denna tidsfrist, går kunden miste om rätten att göra gällande påföljder för bristfälligt utfört uppdrag. Piga ska inom 48 timmar (vardagar) efter mottaget klagomål åtgärda bristerna i den utförda tjänsten, förutsatt att kunden ger Piga tillträde till fastigheten.
Om Pigas åtgärdande är bristfälligt, eller om Piga inte åtgärdar bristen inom 48 timmar, under förutsättning att kunden har gett möjlighet för detta, kan kunden ha rätt till prisavdrag. Piga ersätter inte kunden för de fall kunden själv avhjälper eller anlitar någon annan för att åtgärda bristen.
Ansvarsbegränsning
Piga ansvarar endast för direkta skador till följd av fel eller försummelse vid Pigas utförande av tjänsterna. Piga ansvarar aldrig för indirekta skador såsom utebliven vinst, lönebortfall eller annan indirekt skada eller följdskada.
Piga ansvarar inte för skador som uppkommit på grund av kundens fel eller försummelse, till följd av att kunden uppgivit eller underlåtit att uppgå relevant information, förslitningsskador eller andra skador som uppstått utanför Pigas kontroll och som Piga inte kunnat undvika och vars följder Piga inte kunnat förebygga.
Piga ansvarar inte för nycklar som förvaras på annat sätt än i Pigas förvar.
Piga ansvarar inte för eventuell väntetid i de fall kunden och Piga har överenskommit att kunden ska öppna dörren för att möjliggöra utförandet av tjänsten.
Uppsägning
Avtalad tjänst med löpande frekvens avslutas genom ett skriftligt meddelande till info@piga.nu. För konsumenter tillämpas ingen uppsägningstid om inget annat har överenskommits mellan Piga och kunden. För näringsidkare gäller en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad.
Personuppgifter
Piga behandlar personuppgifter hänförliga till kunden i samband med tjänsternas utförande. För mer information om Pigas behandling av personuppgifter, se Pigas personuppgiftspolicy här: [infoga länk].
Tvist och lagval
Tvister som uppstår i anledning av dessa allmänna villkor, uppdraget, beställningar eller andra frågor hänförliga därtill, ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om en överenskommelse inte nås, ska tvisten avgöras i svensk allmän domstol med Halmstads tingsrätt som första instans. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där kunden har sin hemvist.
Svensk rätt ska tillämpas på dessa allmänna villkor.
Ändring av dessa allmänna villkor
Piga har rätt att ändra dessa allmänna villkor. Sådana ändringar sker genom publicering av de nya villkoren på Pigas hemsida www.piga.nu. Vid publicering beskrivs ändringen. Det datum som anges överst i detta dokument anger när dessa allmänna villkor ändrades senast samt ändringarnas ikraftträdande.